Det var en lat, våt trøndersk høstdag i 2018. Vinden var stri og skyene lå tungt i åssidene. Vi satt med hver vår varme kaffe og snakket om hva som kunne friste oss til gå ut døra, tross dårlig motivasjon og drittvær: 

– Hadde det vært enklere om vi visste om mer å finne på, her på Lundamo eller i Gauldalen?
– Hva om det gikk an at alle kunne dele og finne utendørs-aktiviteter, turer og opplevelser i en app som bare handlet om nærmiljøet?  
– Vil det være ekstra motiverende om vi kunne samlet poeng og premier for lavterskel-aktivitet?

Vi kom oss omsider ut den dagen. Turen ble brukt til å drodle videre på app-ideen. Turen ble til flere uker, og i sekken hadde vi erfaringer fra arbeid med kartlegging av naturmangfold, Forsvaret, medisinsk forskning og satellittsporing av sau. Vi boblet over av kreativitet! Til slutt satt vi igjen med en app som skilte seg fra de tradisjonelle tur-appene på tre områder: Det var tuftet på dugnad (alle kan dele) og konsentrert rundt lavterskel aktiviteter i nærmiljøet.

Vi luftet først ideen med venner og bekjente og gjorde research i apper, strategier og forskning. Vi snakket med fysioterapeuter og helsepersonell, og kjørte spørreundersøkelser for å finne ut mer om hvordan vi kunne utnytte teknologien i konseptet for å motiverte folk til å bruke Svippe igjen og igjen. 

Vi fant blant annet ut at: 

  • Forskere sier at bare litt mer aktivitet i hverdagen kan ha enorm effekt for fysisk og psykisk helse. 
  • Spørreundersøkelsene vi gjennomførte viste at 80 % ønsket seg en app med informasjon om opplevelser i nærmiljøet, og mente de ville være mer aktive om den fantes.
  • Helsepersonell og de som jobber med helsefremming manglet et verktøy for å følge opp og motivere brukere og pasienter til mer hverdagsaktivitet
  • De som trenger mest motivasjon til hverdagsaktivitet mister motet av de tradisjonelle tur-appene
  • Konkurranser og poeng motiverer de fleste – men «premieringen» må gjelde alle typer aktivitet, ikke bare topp-prestasjoner 

Gjett om vi fikk vann på mølla! Jo mer kunnskap og informasjon vi fikk, jo mer konkret og tydelig ble løsningen. Appen hadde blitt til app-konseptet Svippe

Støttespillere, testere og prototyp

Fordi Svippe bidrar til å løse et samfunnsproblem, ble vi sosiale entreprenører. Visjonen var å skape varige, bærekraftige verdier ved å gjøre nærmiljøene mer attraktive, og å legge til rette for bedre fysisk og mental helse.

Vi fikk med oss flere støttespillere som øste over oss med kunnskap, ressurser og tid. Uten dem hadde vi aldri kommet dit vi er nå! Vi puttet alt vi lærte om motivasjon for hverdagsaktivitet inn i konseptet, og snart var app-skissen klar. Så kom behovet for penger…

Å være sosial entreprenør betyr at vi har en forretningsidé som skaper både samfunnsmessige og økonomiske verdier. Vi får jobbe med noe vi er lidenskapelig opptatt av, samtidig som vi kan bidra til å skape en positiv endring i samfunnet. Det er en fantastisk følelse! Men, det har sine utfordringer: Det kan være vanskelig å skaffe penger. Årsaken er sammensatt, men først og fremst handler det om at sosiale verdier har langsiktig avkastning, mens investorer ser etter kortsiktig gevinst. 

Vi har ikke telling på hvor mange telefoner som er tatt, e-poster som er sendt og møter som er gjennomført, og innsatsen ga etter hvert uttelling: Vi fikk støtte fra tidligere Klæbu kommune, Melhus kommune, Innovasjon Norge og Melhusbanken. 

Etter hvert var vi så heldige å få med Mental Helse på laget. Sammen med dem søkte vi midler fra Stiftelsen Dam, de sa ja! Pilotkommune Melhus ble rekruttert, IT-utviklere ble engasjert, og vi var i gang med å lage appen! Etter noen forsinkelser i prosjektet fikk vi en prototype, versjon 1.0. Den ble testet av ivrige folk som fløy rundt og la inn små stier, frisbee-baner, lekeapparater og fiskeplasser over hele Norge. Basert på testernes tilbakemeldinger på hva som fungerte og ikke fungerte, ble prototype 2.0 utviklet. Den kan også du prøve, om du har en IPhone. 


Fra nedtur til opptur

Planen var å selge lisenser på Svippe til kommune-Norge. Men, kommunene ble rett og slett for tung materie for en liten aktør som oss (men vi har ikke glemt dem). Det ble avslag på søknad om midler til videre utvikling. Forretningsmodellen holdt ikke mål. 

Denne opplevelsen tok oss rett i kjelleren. Den ble som et bevis på at hele ideen er udugelig, og at ingen vil ha det du har jobbet så hardt for. At alt er forgjeves. Etter dette tok det flere måneder før vi orka å bruke energi på det kjære prosjektet vårt. 

Nå kan vi se tilbake på nedturen vel vitende om at det ikke er så dumt å møte på litt motbør. Vi satte kjerra i revers, rykka litt tilbake til start. Det var vondt og det var godt, alt på samme tid. 

Nå er vi på frierferd

Nå er ny forretningsmodell klekt ut. Vi kan ikke gå i detaljer, men kan røpe at planen gir både kortsiktig og langsiktig gevinst, sosialt og økonomisk. 

Så nå er vi på frierferd. Vi ønsker oss en eller flere investorer som vil bidra til at det fantastiske konseptet Svippe blir en realitet.
Vil du vite mer? Ta kontakt!