Ideen om Svippe oppstod en regntung, trøndersk høstdag. Vi satt inne, skulle vært ute, men motivasjonen var borte. Hva om vi hadde en app til å hjelpe oss opp av sofaen og ut døra?

Kanskje appen kunne vise oss nye steder i nærmiljøet, og mer å finne på? Hva om alle kunne bidratt med å legge inn innhold i appen, mer som i en dugnad? Hadde også vært kult om appen var som et spill hvor vi fikk poeng for å besøke steder. Også må den være veldig lavterskel…

Det hele ble starten på et sosialt entreprenørskap og drømmen om å bruke teknologi for å gjøre det enklere og morsommere å være i hverdagsaktivitet.

Et konsept bygget på kunnskap, erfaringer og innsikt

Arbeidet med å utvikle konseptet foregikk i perioden 2020–2023. Først måtte vi samle kunnskap om hva som faktisk motiverer folk til å være mer aktive i hverdagen. Gjennom samtaler med venner og bekjente og etter hvert intervjuer, workshops og en webundersøkelse med 170 deltakere.

Her er noen av funnene:

  • 85 % ønsker mer informasjon om hva som finnes i nærmiljøet
  • 9 av 10 ønsker å være oftere ute på tur
  • 7 av 10 mener de ville vært mer aktive om de hadde tilgang til en app med lokale opplevelser


Vi fant også ut at motivasjonsfaktorene for å være mer aktive i nærmiljøet var:

  • Aktivitet er bra for både kropp og sinn
  • Det må være lett tilgjengelig og passe inn i hverdagen
  • Kunnskap om hva som finnes i nærområdet senker terskelen for å komme seg ut

De vanligste hindrene er mangel på tid, behov for hvile etter jobb og den velkjente «jeg tar det i morgen».

Prototype, nettverk og testing

Med ny kunnskap gikk utviklingen av appen i gang. Målet var å lage et verktøy som faktisk fungerer i praksis, og som oppleves relevant for enkeltpersoner og fagfolk innen helse og rehabilitering. Kunnskapen og erfaringene vi hadde gjort oss ble bygget inn i app-konseptet.

Appen ble testet og videreutviklet i flere runder, der brukernes erfaringer og tilbakemeldinger dannet grunnlaget for forbedringene. Resultatet ble en prototype av Svippe, og en solid base av erfaringer, forskning og innsikt som klart og tydelig viste Svippe kan gjøre det enklere for folk å finne, dele og delta i hverdagsaktiviteter i sitt eget nærmiljø.

Utviklingsprosjektet ble støttet av Stiftelsen Dam, i samarbeid med Mental Helse. Melhus kommune ble med som pilotkommune, Hverdagshelt AS stod for IT-utvikling og Eggs Design hjalp oss med tjenestedesign. I tillegg hadde vi et nettverk av fagfolk innen motivasjon, folkehelse, IT og næringsutvikling – et drømmelag av kompetanse.


En app med samfunnsverdi

Svippe bygger på dugnadsånd og fellesskap: Alle kan bidra med å legge inn opplevelser, aktiviteter og turer. Samtidig skaper løsningen verdier for både enkeltpersoner og samfunnet ved å:

  • motivere til mer hverdagsaktivitet, som gir dokumentert effekt på fysisk og psykisk helse
  • styrke tilhørighet og trivsel i lokalsamfunn
  • øke bærekraftig bruk av nærmiljøet

Det viste seg også at appen kan inngå som et konkret verktøy i «ABC-metoden for mental helse». Dette er en forskningsbasert metode som bygger på prinsippene Active, Belong, Commit – å gjøre noe aktivt, sammen og meningsfullt. Helsedirektoratet har startet en kampanje for metoden.

Fra nedtur til opptur

Vi var klare for å løfte Svippe ut til folket, og måtte ha mer penger. Vår første forretningsmodell tok form: Planen var å selge lisenser på Svippe til kommune-Norge. Det viste seg etter hvert at offentlig sektor var for tung å trekke i gang for en liten aktør, og søknader om samarbeid, salg og videre finansiering fikk avslag.
Forretningsmodellen holdt rett og slett ikke mål.

Etter år med innsats og tro på prosjektet føltes det som et bevis på at ideen ikke hadde livets rett. Motet sank, og prosjektet ble liggende lenge i en skuff. Det viste seg å være en nødvendig pause. Når vi fikk litt tid på oss, kom energien tilbake – sammen med nye tanker om hvordan konseptet kunne videreutvikles. Vi rykka litt tilbake til start, men denne gangen med mer erfaring, bedre innsikt og en mer bærekraftig strategi.

Stoltheten over å ha utviklet noe som kan gi sosial verdi ved at flere mennesker får et mer aktivt, bedre og friskere liv, samtidig som vi skaper mer attraktive, bærekraftige lokalsamfunn, kom tilbake!

Nå er vi på frierferd

En ny forretningsmodell er på plass. Den gir både sosial og økonomisk gevinst, på kort og lang sikt. Vi har også blitt enda tydeligere i vår visjon: å få flere i hverdagsaktivitet, skape bedre helse og styrke fellesskapet i lokalsamfunn over hele landet. 

Nå leter vi etter investorer eller samarbeidspartnere som vil bidra til å gjøre dette fantastiske konseptet til virkelighet. Vi er mer enn klare for videre utvikling – og etter hvert lansering!

Har du lyst til å investere i oss, bli samarbeidspartner eller bar vil vite mer– ta kontakt!

Mann med briller i blå jakke og blå lue til venstre, kvinne i svart jakke og svart lue til høyre. Kvinnen peker inn i kamera, begge smiler.